Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Bóle krzyża dotyczą dolnego odcinka kręgosłupa określanego mianem odcinka lędźwiowo-krzyżowego.

Ladit 280x336

Dolegliwość jest bardzo powszechna i doświadcza jej niemal każda osoba. Bóle krzyża są poważnym utrudnieniem w pracy oraz prowadzą do pogorszenia jakości życia. Bóle krzyża rzadko są związane z występowaniem choroby. Z reguły chodzi o ból nieswoisty, któremu nie można przypisać konkretnych czynników sprawczych.

Przeważnie nie oznacza poważnego schorzenia i ma charakter przemijający. Ból krzyża ma tendencję do nawrotów.

U 10% osób cierpiących na ból krzyża jest związany z mechanicznym uszkodzeniem różnych struktur, które tworzą i otaczają kręgosłup, w tym stawów międzykręgowych, krążków międzykręgowych, kręgów, mięśni, więzadeł, ścięgien i nerwów.

Przyczyną bólu krzyża może być przeciążenie mięśni, więzadeł lub ścięgien, uszkodzenie krążka międzykręgowego, albo wada wrodzona kręgosłupa. Ból krzyża może być też spowodowany wadami postawy i budowy ciała, zmianami zwyrodnieniowymi lub złamaniami kręgów w przebiegu osteoporozy.

Rzadkie przyczyny bólu krzyża to choroby reumatyczne, nowotwory, a także zakażenia oraz choroby narządów jamy brzusznej i miednicy.

 

Ból krzyża, który jest nasilony i uciążliwy, wymaga pilnego kontaktu z lekarzem. Zapobieganie bólom krzyża oraz zmniejszanie ryzyka nawrotów dolegliwości bólowych wymaga wykonywania ćwiczeń usprawniających, wzmacniających mięśnie pleców i brzucha oraz rozgrzewające.

Ladit 160x600

Należy pozbyć się nadwagi. Osoby prowadzące siedzący tryb życia powinny korzystać ze specjalnego fotela, albo podkładać poduszkę pod kręgosłup lędźwiowy.

Nie powinno się dźwigać ciężkich przedmiotów.

Należy nauczyć się prawidłowej techniki podnoszenia, polegającego na używaniu mięśni nóg i brzucha, a nie pochylaniu się nad podnoszonym przedmiotem. Należy spać na średnio twardym materacu na boku. Lekarz  bądź rehabilitant może dobrać odpowiednią pozycję do snu i odpoczynku.

Należy dbać o odpowiednią dietę oraz dostarczać kościom odpowiedniej ilości witaminy D i wapnia. Właściwe odżywianie odgrywa dużą rolę w profilaktyce wielu chorób, nie tylko bólu krzyża. Pozytywnie wpływa na ogólny stan zdrowia.

Negatywny wpływ na zapobieganie bólom krzyża ma palenie papierosów i noszenie niewygodnego obuwia na wysokim obcasie. W razie problemów z bólem pleców należy ograniczyć noszenie butów na wysokim obcasie. W niektórych przypadkach zaleca się stosowanie wkładek korygujących płaskostopie.

Jednocześnie warto dbać o sprawność fizyczną. Im lepiej rozwinięte mięśnie brzucha i grzbietu, tym mniejsze ryzyko wystąpienia dolegliwości bólowych, o których mowa.



 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.