Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Witamina A jest potrzebna organizmowi do prawidłowego widzenia. Związek organiczny wzmacnia układ immunologiczny zapobiegając zakażeniom.

Pomaga ona w zwalczaniu bakterii i wirusów. Witamina A wygładza i ujędrnia skórę oraz poprawia stan włosów i paznokci.

Jako silny przeciwutleniacz zwalcza wolne rodniki. Brak witaminy A nie powinien wystąpić jeżeli dieta jest dobrze zbilansowana, a wchłanianie jest prawidłowe.

Można wyróżnić trzy źródła witaminy A, a dokładniej mówiąc:
- retinol
- beta ? karoten
- karotenoidy A

Retinol pochodzi z pokarmu mięsnego i mlecznego, zaś beta ? karoten znajduje się w owocach i warzywach.

Karotenoidy A są składnikami tłuszczów. Brak witaminy A może być skutkiem zaburzeń wchłaniania witaminy A. Inne przyczyny braku witaminy A są zbyt uboga dieta, spożywanie alkoholu i palenie tytoniu.

Brak witaminy A powoduje szorstkość skóry na kolanach i łokciach oraz na udach i ramionach. Osoba cierpiąca na brak witaminy A cierpi na kurzą ślepotę.

Niedowidzi o zmierzchu i w nocy, a akomodacja oka w ciemnościach jest opóźniona.

Poza tym brak witaminy A może doprowadzić do suchości łez.

Niedobór wspomnianego związku organicznego można zdiagnozować na podstawie objawów u pacjenta.

Istnieje możliwość wykonania testów pozwalających określić zawartość witaminy A w organizmie.

Badanie nie jest refundowane przez NFZ. Brak witaminy A u kobiet może doprowadzić do zaburzeń miesiączkowania i płodności.

Z kolei brak witaminy A u starszych osób powoduje dzwonienie w uszach.
Bogatym źródłem wspomnianego składnika odżywczego są wątroba i wątróbki drobiowe, a także pełnotłuste mleko, śmietana, sery i masło.

Witamina A znajduje się też w żółtkach jaj, rybim tłuszczu i margarynach wzbogacanych witaminami.

Witaminę A można znaleźć w niektórych warzywach i owocach, między innymi w szpinaku, brokułach, marchwi, pomidorach i awokado. Wymienione wyżej źródła witaminy A są bardziej polecane niż suplementy.

Naturalna postać witaminy A jest lepiej przyswajalna.

Warto włączyć wymienione wyżej produkty do jadłospisu.

Skutki nadmiaru witaminy A jest równie szkodliwy jak niedobór. Nadmierne stężenie witaminy A może doprowadzić do zażółcenia skóry, krwawienia z dziąseł, wypadanie włosów oraz suchość i świąd skóry.

Poza tym witamina A w nadmiarze prowadzi do powiększenia wątroby i śledziony.

Są to stany nazywane hepatomegalią i splenomegalią. Osoba zażywająca zbyt dużą ilość witaminy A cierpi na bóle głowy i ogólne zmęczenie.



 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.