Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Objawy braku żelaza dotyczą słabej kondycji włosów, paznokci i skóry. Tworzenie się zajadów w kącikach ust, łamliwe i rozdwajające się paznokcie oraz wypadanie włosów to skutki stanu, jakim jest brak żelaza.

Objawy obejmują również osłabienie organizmu. Uczucie osłabienia i zmęczenia jest dość mało charakterystyczne i zwykle bardzo często bagatelizowane.

Lekarz powinien przeprowadzić wnikliwy wywiad. Mogą wystąpić zaburzenia koncentracji, zwiększona podatność na infekcję, a także rozkojarzenie.

Objawy braku żelaza dotyczą także bladości skóry oraz skłonności do omdleń. Zmniejszony próg męczliwości może byś skutkiem stanu, jakim jest brak żelaza. Objawy obejmują również ciągłe zdenerwowanie i złość, co negatywnie wpływa na stosunki z innymi.

Objawy braku żelaza opisane wyżej są wskazaniem do przeprowadzenia diagnostyki w kierunku niedokrwistości. Zmniejszenie liczby erytrocytów i hemoglobiny to jedne ze stanów, jakimi jest sygnalizowany brak żelaza. Objawy wymienione wyżej wymagają konsultacji z lekarzem, albo chociaż wykonania morfologii krwi. Na tej podstawie można stwierdzić poziom żelaza w organizmie.

Co robić w sytuacji gdy poziom żelaza jest zbyt niski?

Jeżeli jest zbyt niski, trzeba udać się do lekarza. W organizmie człowieka znajduje się około 4-5 g żelaza. Aż 70% żelaza znajduje się w krwi, w postaci hemoglobiny. Pozostała część znajduje się w mioglobinie będącej czerwonym barwnikiem przenoszącym tlen wewnątrz komórek mięśni.

Pewna ilość żelaza jest magazynowana w wątrobie, szpiku i śledzionie. Przyswajanie żelaza z pokarmu jest możliwe dzięki witaminie C.

Gdzie znajdziemy żelazo?

Żelazo znajdujące się w pokarmie jest trójwartościowe. Dopiero w żołądku zmienia się w żelazo dwuwartościowe, które po połączeniu się z białkiem w jelicie cienkim tworzy dobrze przyswajalny związek zwany ferrytyną. Tylko 10% żelaza zawartego w pokarmach jest przyswajane przez zdrowego człowieka.

W pokarmach pochodzenia zwierzęcego 40% żelaza znajduje się w łatwo przyswajalnej postaci hemowej. Przyswajalność tego żelaza wynosi około 20%. Z kolei w produktach pochodzenia roślinnego żelazo występuje w trudno przyswajalnej i niehemowej postaci. Jego przyswajanie wynosi do 5%.

Chcąc poprawić przyswajanie żelaza niehemowego, trzeba połączyć je z witaminą C i białkiem zwierzęcym. Przyswajanie żelaza z orzechów bądź szpinaku wynosi 1-2%, natomiast w potrawach z mięsem i witaminą C zwiększa się pięciokrotnie. Zmniejszenie przyswajania żelaza jest powodowane przez sole wapnia i fosforu.

Nie należy spożywać żelaza w połączeniu z mlekiem, serami, herbatą, kawą i nasionami zbóż, które zawierają fityniany. Nadmiar wapnia, cynku i manganu znacząco zmniejsza przyswajanie innych pierwiastków.



Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez poniższe frazy kluczowe:
  • brak żelaza objawy

 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.