Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Odporność organizmu jest niezwykła istotna zwłaszcza w okresie jesienno ?zimowym, kiedy wszyscy wokół są chorzy. Nie należy bagatelizować nawet zwykłego przeziębienia gdyż to może doprowadzić do anginy, zapalenia oskrzeli a nawet płuc, a wtedy okres rekonwalescencji będzie znacząco dłuższy.

Czy istnieją jakieś sposoby aby wzmocnić odporność niekoniecznie stosując leki czy suplementy diety?

Tak. Wystarczy nieco zmodyfikować swoje codzienne nawyki.

Najważniejsza jest odpowiednia dieta i śniadanie, które się zjada do godziny po wstaniu, gdyż tylko regularne odżywianie mobilizuje komórki układu odpornościowego do ciągłej walki i ochrony.

Warto jeść sycące śniadanie takiej jak musli z jogurtem czy mlekiem, pieczywo z mąki gruboziarnistej i sok. Lepiej unikać ciężkich zup takich jak grochówka czy krupnik.

Lepiej skupić się na zupach warzywnych, rybach i kaszach. Nie można zapominać o warzywach surowych lub gotowanych na parze i o owocach.

Te słodkie lepiej jeść z umiarem, ale dwa jabłka dziennie mają zbawienny wpływ na urodę i zdrowie. Ponadto porzeczki, szpinak, brokuły, cytrusy zawierają witaminę C, a awokado, banany, ryby, ziemniaki, drób i wołowina ? witaminę B6, z kolei mleko, ser i wątróbka witaminę A, czyli wszystko co wspomaga działanie układu odpornościowego.

Dodatkowo ważnym minerałem jest cynk, który jest słabo przyswajalny dlatego dobrze jest raz w tygodniu zrobić tzw. dzień cynkowy, aby dostarczyć organizmowi budulca, który jest odpowiedzialny za produkcję leukocytów, które są odpowiedzialne za odporność organizmu.

Warto pożegnać na stałe wszelkie używki jak kawa, alkohol, tytoń i niezdrowe przekąski (chipsy, ciasteczka), które zmniejszają odporność organizmu.

Lepiej mieć pod ręką suszone owoce, orzechy, migdały czy pestki dyni, które dostarczają sporą dawkę ważnych minerałów i witamin, a zamiast kolejnej kawy zaparzyć sobie herbatkę owocową z aronii, maliny czy czarnej porzeczki, które zawierają mnóstwo witamin A, B, C, E oraz fosfor, żelazo i magnez, które dodatkowo łagodzą skutki stresu.

W celu wzmocnienia odporności dobrze jest zwiększyć ilość spożywanych dobrych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza omega ? 3, które można znaleźć w orzechach włoskich, siemieniu lnianym i w rybach morskich. Jeśli ktoś nie lubi ryb to dobrą alternatywę stanowi spożywanie tranu.

Należy go jednak zażywać zgodnie z informacjami zawartymi na opakowaniu, a osoby chore na serce oraz kobiety w ciąży muszą się skonsultować z lekarzem zanim przyjmą tran.

Zbawienne skutki na naszą odporność mają również natka pietruszki, cebula, kiełki i czosnek. Lepiej jednak spożywać je na surowo, gdyż poddane wysokiej temperaturze tracą swoje właściwości. Osoby, które nie lubią świeżego czosnku mogą ratować się preparatami czosnkowymi.

Do codziennej diety dobrze jest również wprowadzić miód i aloes, które stymulują układ odpornościowy. Z aloesu można przygotować sok lub nalewkę, a miód można jadać codziennie w ilości 1-2 łyżki lub przygotować go w wodzie z cytryną.

Świetną alternatywą dla miodu są preparaty propolisu lub kitu pszczelego.

Oprócz zmiany diety i codziennych nawyków warto zadbać odporność poprzez hartowanie organizmu (biorąc na zmianę kąpiele w ciepłej i zimnej wodzie), chodzić na saunę (za wyjątkiem kobiet w ciąży i w trakcie menstruacji oraz mających trądzik) i na dłuższe spacery.

Jeśli na dworze jest zimno nie trzeba z nich rezygnować. Wystarczy jedynie ubierać się na tzw. cebulkę, gdyż łatwiej jest zdjąć jedną warstwę ubrania niż marznąć.

Temperatura w domu nie powinna przekraczać 20°C, należy codziennie wietrzyć pomieszczenia a na noc dobrze jest zostawiać uchylone okno. Na koniec warto wspomnieć również o unikaniu stresowych sytuacji, codziennym odpoczynku, odpowiedniej dawce snu (7-8 godzin dziennie) i uśmiechu.

Dodatkowo układ odpornościowy można wspomóc poprzez szczepienie ochronne wskazane szczególnie dla osób często łapiących infekcje i cierpiących na POChP (przewlekłą obturacyjną chorobę płuc).



Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez poniższe frazy kluczowe:
  • jak parzyc nagietek na chorobe pochp

 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.