Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Niedobór białka jest chorobą, która może być spowodowana niedożywieniem. Niedobór białkowo-kaloryczny jest główną przyczyną zgonu dzieci w krajach rozwijających się.

Diety zawierające wystarczającą ilość kalorii nigdy nie doprowadzą do stanu, jakim jest niedobór białka.

Głównym problemem krajów rozwijających się jest ilość, a nie jakość pożywienia. Na początku XX wieku większość osób uważała, że spożywanie dużej ilości białka, w tym głównie mięsa, zapewni dobre zdrowie.

Wierzono wówczas, że białko zwierzęce jest skutecznym środkiem przeciw niedożywieniu dzieci w Trzecim Świecie. W latach 60. pojawił się raport ONZ zwracający uwagę na światowy niedobór białka. Już w 1969 r. naukowcy oświadczyli, że większość podstawowych produktów w diecie zawiera wystarczająco dużo białka, aby w pełni zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu.

Genetyczny niedobór białka

Wrodzony niedobór białka C jest trombofilią uwarunkowaną genetycznie.

Choroba występuje bardzo rzadko. Pacjent cierpiący na niedobór białka C posiada podwyższone ryzyko rozwoju zakrzepicy naczyń żylnych. Schorzenie zostało opisane w latach 80. przez dr Griffina i jego wspólników.

Niedobór białka C będący wrodzoną dolegliwością wymaga różnicowania z nabytymi stanami, które mogą być wywołane:

  • chorobami wątroby
  • antykoncepcją hormonalną
  • zespołem DIC
  • niedoborem witaminy K
  • stosowaniem doustnych antykoagulantów.

Czy niedobór białka może być groźny dla życia?

Niedobór białka S również jest zagrożeniem dla zdrowia, ponieważ bierze ono udział w procesie krzepnięcia krwi. Białko S jest kofaktorem aktywowanego białka C. Bierze ono również udział w procesie usuwania komórek poddanych apoptozie.

Białko S stymuluje fagocytozę tych komórek zachodząca z udziałem makrofagów. Umożliwia ono usunięcie ich bez reakcji zapalnej.
Diety zawierające wystarczająca ilość kalorii oraz zawierają dużo białka.

Większość żywnościowych produktów zapewnia wymagane 8% energii pochodzącej z białka. Jest to ilość zalecana przez WHO. Wegetarianie i weganie nie powinni narzekać na brak białka. Dostarczają organizmowi wystarczającą ilość aminokwasów pochodzących z warzyw strączkowych oraz produktów sojowych.

Produkty z soi, rośliny strączkowe i zboża oraz orzechy, pestki i nasiona są niedocenianym źródłem białka.

Białko roślinne jest mniej skoncentrowane. Towarzyszą mu też inne ważne składniki odżywcze, takie jak błonnik, witaminy, fitoestrogeny, zdrowe tłuszcze i minerały. Należy pamiętać, że przesadne spożycie zwierzęcego białka może sprzyjać chorobom nerek, chorobom nowotworowym i sercowo-naczyniowym.



Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez poniższe frazy kluczowe:
  • niedobór białka leczenie
  • niedobór białka objawy
  • niedobór białka we krwi objawy
  • nieprzyswajanie bialka objawy
  • nieprzyswajanie białka objawy przyczyny

 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.