Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Miedź należy do grona pierwiastków, które występują w organizmie w śladowych ilościach. Minerał ma za zadanie regulowanie aktywności enzymów, które uczestniczą w procesach warunkujących życie.

Miedź jest potrzebna do prawidłowej aktywności enzymów biorących udział w procesie oddychania.

Niedobór miedzi może doprowadzić do niedokrwistości, chorób serca i odbarwienia włosów.

Pierwiastek jest potrzebny do produkcji czerwonych krwinek oraz prawidłowego rozwoju i funkcjonowania układu krążenia.

Niedobór miedzi może negatywnie wpłynąć nie tylko na układ krwionośny, ale również na układ nerwowy. Pierwiastek śladowy chroni włókna nerwowe, a także bierze udział w tworzeniu osłonki mielinowej chroniącej włókna nerwowe.

Poza tym miedź ma wpływ na zabarwienie włosów i skóry.

Minerał bierze udział w produkcji melaniny.

Niedobór miedzi występuje bardzo rzadko.

Skutki niedoboru miedzi są związany z brakiem apetytu, niskim poziomem hemoglobiny, anemią i nadmiernym pękaniem naczyń krwionośnych.

Konsekwencje niedoboru miedzi są także związane z nadmiernym pękaniem naczyń krwionośnych, łamliwością paznokci oraz zaburzeniami pracy serca. Niedobór miedzi powoduje mrowienie rąk i nóg oraz drętwienie kończyn.

Ponadto dochodzi do spadku odporności oraz zwiększenia podatności na zakażenia. Nadmiar miedzi jest również bardzo szkodliwy dla organizmu. Zbyt duża podaż miedzi powoduje zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego orz są skutkiem nagromadzenia się tego pierwiastka w neuronach.

Jeżeli jest ich zbyt dużo prowadzą do uszkodzenia komórek nerwowych.

Nadmiar miedzi w organizmie może powodować psychozy, rozdrażnienie, nerwowość i depresję.

Minerał zostaje wchłonięty w jelicie cienkim. Następnie jest on transportowany przez albuminy do wątrobowych komórek.

Miedź w wątrobie zostaje związana przez ceruloplazminę. Wchłanianie miedzi może zostać ograniczony przez inne składniki odżywcze, w tym przez witaminę C, cynk, siarczki, kadm i molibden.

Wydalanie miedzi z organizmu odbywa się wraz z żółcią za pośrednictwem przewodu pokarmowego.

Pokarmowe źródła miedzi to między innymi wątróbka drobiowa, zielone warzywa liściasta, produkty pełnoziarniste i ryby.

Zapotrzebowanie organizmu na miedź jest w dużej mierze zależne od wieku. Dzieci w wieku 1 ? 3 lat potrzebują 1 mg miedzi dziennie, zaś w wieku 4 ? 9 lat potrzebują około 1,5 mg dziennie.

Młodzież w wieku 10 ? 18 lat powinna codziennie dostarczać do organizmu 2 mg miedzi, zaś osoby powyżej 18 roku życia ? około 3 mg miedzi.



Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez poniższe frazy kluczowe:
  • brak miedzi w organizmie
  • objawy niedoboru miedzi

  Jedna odpowiedź do “Niedobór miedzi”

  1. To pierwiastek śladowy, ale pełni bardzo ważne funkcje. Podstawowa rola miedzi w organizmie jest regulowanie aktywności wielu enzymów, uczestniczących w procesach warunkujących życie. Niedobór składnika może mieć poważne konsekwencje - prowadzi do niedokrwistości i chorób serca.

     

 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.