Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Niedobór witaminy B1 zwanej też tiaminą może powodować szereg zaburzeń związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem różnych narządów.

Witamina B1 jest niezbędna w procesie oddychania tkankowego, w tym w przemianie węglowodanów.

Poza tym wspomniany związek organiczny ma wpływ na prawidłową pracę mięśni oraz na funkcjonowanie układu nerwowego. Niedobór witaminy B1 może przyczynić się do zwiększenia odczucia dolegliwości bólowych oraz na gojenie się ran.

Przyczyny niedoboru witaminy B1 są związane z wysiłkiem fizycznym i umysłowym, wyczynowym uprawianiem sportu, spożywaniem dużej ilości alkoholu, kawy i herbaty.

Poza tym na niedobór witaminy B1 są narażone osoby prowadzące aktywny tryb życia i narażone na długotrwały stres. W grupie ryzyka znajdują się także osoby starsze.

Diagnoza niedoboru witaminy B1 jest stawiana głównie na podstawie objawów u pacjenta. Można wykonać testy z krwi, lecz metoda ta jest wykorzystywana dość rzadko. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że testy diagnostyczne w tym przypadku nie są refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Niedobór witaminy B1 może doprowadzić do skurczów i bólów mięśni oraz do zapalenia nerwów.

Poza tym przyczynia się on do niedowładów, zaburzeń trawienia i powoduje trudności z koncentracją uwagi i pamięcią.

Osoba cierpiąca na niedobór witaminy B1 stale odczuwa chroniczne zmęczenie. Może też dojść do opuchlizny kończyn górnych i dolnych świadczącej o wystąpieniu niewydolności krążenia.

Długotrwały niedobór witaminy B1 przyczynia się do rozwoju choroby beri -beri.

Wspomniane schorzenie objawia się zaburzeniami funkcjonowania mięśni i niewydolnością układu krążenia.

Nieleczone może prowadzić do zgonu pacjenta. Przyczyny niedoboru witaminy B1 są związane nie tylko ze stylem życia i dietą, ale również z innymi chorobami.

Zażywanie antybiotyków, chorowanie na nadczynność tarczycy i stosowanie antykoncepcji są głównymi czynnikami etiologicznymi związanymi z niedoborem witaminy B1.

Poza tym długotrwały wysiłek intelektualny i forsowny wysiłek fizyczny są powodem niedostatku witaminy B1 w organizmie.

Wśród przyczyn niedoboru witaminy B1 należy wymienić także nadużywanie alkoholu zwiększającego rozpad witamin z grupy B oraz wypłukiwanie witaminy B1 przez nadmierne spożywanie kawy i herbaty. Warto zapobiegać niedoborowi witaminy B1 poprzez spożywanie produktów bogatych w ten składnik.

Do najcenniejszych źródeł witaminy B1 można zaliczyć podroby, fasolę, kaszę gryczaną, brązowy ryż, orzechy i pestki słonecznika, otręby zbożowe i płatki owsiane oraz chleb razowy.



 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.