Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Niedobór witaminy B6 zwanej pirodyksyną jest groźny dla zdrowia z uwagi na dużą rolę, jaką pełni ona w organizmie człowieka.

Witamina B6 posiada aktywność fizyczną podobną do aktywności pochodnych pirodyny.

Związek organiczny jest rozpuszczalny w wodzie, a jego nadmiar zostaje wydalony przez organizm wraz z moczem. Witamina rozkłada się w zbyt niskiej i w wysokiej temperaturze, dlatego najlepszym źródłem witaminy B6 są świeże warzywa i owoce.

Dodatkowo jej przyswajalność ulega poprawie pod wpływem magnezu, cynku, witaminy C, witaminy H, witaminy B5 i witaminy B2.

Witamina B6 jest odpowiedzialna za metabolizm kwasów tłuszczowych. Poza tym wspomaga ona rozpad białka na aminokwasy w celu pozyskania energii.

Witamina B6 uczestniczy w syntezie hemoglobiny i umożliwia pobieranie węglowodanów i tłuszczów z białek. W ten sposób umożliwia organizmowi wykorzystywanie i magazynowanie energii. Przyczyny niedoboru witaminy B6 są związane z cukrzycą, starszym wiekiem, ciążą i stresem.

Niedobór witaminy B6 bardzo często występuje u osób chorych na astmę, serce, nerki i nowotwory.

Niedobór witaminy B6 może być też spowodowany paleniem papierosów i zażywaniem doustnych środków antykoncepcyjnych. Inne przyczyny niedoboru witaminy B6 to dieta, która jest bogata w cukry proste i białka oraz nadmierne spożywanie kawy i alkoholu.

Jadłospis oparty na wysoko przetworzonych produktach sprzyja niedoborowi witaminy B6. Zapobieganie niedoborowi witaminy B6 polega na spożywaniu mięsa, wędlin, ziemniaków i produktów zbożowych. Jej bogatym źródłem są też orzechy włoskie, szpinak, banany i awokado.

Witamina B6 występuje w niektórych rybach, w tym między innymi w makreli i łososiu.

Mięso indyka oraz podroby wieprzowe i wołowe również są pomocne w uzupełnieniu deficytu witaminy B6.

Należy dodać, że osoby stosujące dietę wegańską i wegetariańską są szczególnie narażone na wystąpienie niedoboru witaminy B6.

Powinny one zażywać suplementy dostępne w aptece. Witamina B6 jest dostępna w połączeniu z magnezem, albo w postaci kompleksowych kapsułek zawierających wszystkie niezbędne witaminy, mikroelementy i makroelementy.

Skutki niedoboru witaminy B6 dla zdrowia są bardzo poważne.

Warto dołożyć starań, aby jej poziom w organizmie utrzymał się w granicach normy.

Niedobór witaminy B6 negatywnie wpływa na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego.

Poza tym prowadzi on do apatii, depresji, problemów ze snem, migreny, drgawek, silnego zmęczenia oraz nudności i odruchów wymiotnych.

Niedobór witaminy B6 powoduje problemy ze skórą, między innymi łupież, pękanie skóry na dłoniach i piętach oraz łojotokowe zmiany na twarzy.



 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.