Visit Us On FacebookVisit Us On GooglePlusCheck Our Feed
 

Zakupoholizm zwany też kupnoholizmem jest uzależnieniem od robienia zakupów, określanym też jako przymus kupowania wielu przedmiotów, często niepotrzebnych.

Zakupoholizm posiada negatywny wpływ na funkcjonowanie człowieka.

Zakupoholizm jest częstą reakcją na nieprzyjemne doświadczenia, albo nieakceptowane stany emocjonalne. Kompulsywne zakupy pozwalają na spadek napięcia psychicznego, a także poprawę samopoczucia po dokonaniu zakupu.

Zakupoholizm (definicja i opis uzależnienia), pojawił się na początku XX wieku. W przypadku nałogu, jakim jest zakupoholizm, definicja została stworzona przez Bleuera, który wraz z Kraepelinem pracował głównie nad etiologią, przebiegiem i skutkami zaburzenia, takiego jak zakupoholizm.

Definicja wskazuje, że zakupoholizm jest patologicznym odruchem kupowania. Początkowo nazwano chorobę oneomanią. Jeżeli podejrzewa się u siebie zakupoholizm, test może wskazać czy przypuszczenia są słuszne. Tego typu testy są dostępne w internecie. Można wybrać się też do psychologa.

Pierwsze badania naukowe, których przedmiotem był zakupoholizm zostały przeprowadzone w połowie lat osiemdziesiątych w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Obecnie część środowisk medycznych uznaje zakupoholizm za chorobę, a część krytykuje medykalizację tego problemu.

Zdaniem niektórych lekarzy zakupoholizm jest problemem behawioralnym i moralnym.

 

Ostatnie klasyfikacje ICD i DSM wskazują jednak, że należy traktować zakupoholizm tak, jak inne choroby należące do kategorii zaburzeń nawyków i popędów. Zakupoholizm jest zaliczany także do zaburzeń kontroli impulsów i zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych.

Na rozwój uzależnienia od zakupów wpływa wiele czynników, między innymi czynniki społeczne, biologiczne, moralne i psychologiczne. Do czynników biologicznych należy zbyt małe stężenie serotoniny i dopaminy wpływających na układ motywacyjny.

Na rozwój zakupoholizmu mogą mieć także wpływ stany hiperaktywności i hipoaktywności różnych obszarów mózgu, dotyczących układu opioidowego.

Przykładem jest tak zwany układ nagrody. Czynniki, które znacząco ułatwiają uzależnienie się od dokonywania zakupów zalicza się zaś skłonność do innych uzależnień, występowanie uzależnień w rodzinie, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem, tendencja do impulsywnych zachowań, a także coraz większa dostępność do różnych dóbr konsumpcyjnych, których posiadanie stopniowo staje się wyznacznikiem pozycji społecznej.

Kupowanie może być wynikiem presji grupy odniesienia. Skłonność do nadmiernego kupowania może występować także jako reakcja na wcześniejsze ubóstwo. Wówczas wiąże się z obawą, że w przyszłości mogłoby czegoś zabraknąć. Zakupoholizm dotyczy w 80% kobiet. Cierpi na niego około 16% populacji.



Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez poniższe frazy kluczowe:
  • zakupoholizm przyczyny
  • skutki zakupoholizmu
  • przyczyny i skutki uzależnienia od zakupów
  • przyczyny zakupocholizmu
  • przyczyny zakupoholizmu

 Zostaw odpowiedź

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.